پس از کشیده شدن بخیه از چانه کودک خمینی‌شهری، تقابل بین جامعه پزشکی و مردم ملموس شد. تقابلی که برخی آن را سیستماتیک عنوان می‌کنند و گروهی نیز در حوزه اخلاق پزشکی تفسیرش کردند. این تقابل‌ها را به‌راحتی می‌شد در قالب پیام‌هایی کوتاه و بلند که در ماه‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی در حمایت یا تخطئه سیستم درمانی دید.

سلامت نیوز: پس از کشیده شدن بخیه از چانه کودک خمینی‌شهری، تقابل بین جامعه پزشکی و مردم ملموس شد. تقابلی که برخی آن را سیستماتیک عنوان می‌کنند و گروهی نیز در حوزه اخلاق پزشکی تفسیرش کردند. این تقابل‌ها را به‌راحتی می‌شد در قالب پیام‌هایی کوتاه و بلند که در ماه‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی در حمایت یا تخطئه سیستم درمانی دید.

به گزارش سلامت نیوز ،دیروز علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده‌های خمینی‌شهر اصفهان در دفاع از پرسنل درمانی عنوان کرد: «در فرآیند حادثه خمینی‌‌شهر اصفهان به جای اینکه دنبال مقصر انسانی باشیم باید مباحث دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. مثلا اگر یک بیمه قوی و سیستم حمایتی از بیمار وجود داشت، هرگز حادثه خمینی‌شهر رخ نمی‌داد.» او عنوان کرد در حال حاضر برخی بیمه‌ها اصلا مصدومان حوادث و تروما را پوشش نمی‌دهند. او حتی از نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خبر داد که در آن پیشنهاد شده است در بودجه سال 95 هزینه درمانی مراجعان در حوادث رایگان شود.

 ماده 92 و 82

صحبت‌های او البته از سوی بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه درمان رد می‌شود و آنها معتقدند سیستم درمان برای حمایت از بیماران، قانون دارد. عبدالرحمان رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حادثه خمینی‌شهر یک بی‌تدبیری فردی بود، به «فرهیختگان» می‌گوید: «ما مواردی که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند اما قادر نیست هزینه‌های درمانش را بپردازد، کم نداریم؛ اما کمتر پیش می‌آید که کار به واکنش‌هایی از این دست بکشد.»


او با اشاره به آیین‌نامه اجرایی ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه که در آن دستورالعمل اجرایی ویژه مصدومان حوادث ترافیکی آمده است، می‌گوید: «قبل از اجرایی‌شدن این ماده مشکل برای پذیرش بیمار تصادفی و هزینه‌های درمان آن وجود داشت؛ اما در حال حاضر بیمارستان‌ها موظف به پذیرش مجروحان تصادف هستند.» او ادامه می‌دهد: «ماده 82 آیین‌نامه داخلی بیمارستان‌ها نیز این امکان را در اختیار بیمارستان قرار می‌دهد خدمات لازم را به فردی که بضاعت مالی لازم را ندارد، قرار دهد.»


گفته‌های این نماینده مجلس را سجاد رضوی، مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تکرار می‌کند و موضوع خمینی‌شهر را فرای بحث‌های سیستماتیک، به رفتار فردی تیم درمان بیمارستان مربوط می‌داند.

 مدیریت مالی منسوخ شده
با این حال در هیچ‌کدام از این ماده‌های قانونی، هزینه خدماتی که پرسنل کادر درمان در اختیار بیمار قرار می‌دهند، پیش‌بینی نشده است و این موضوع می‌تواند زمینه بروز مشکلاتی از آن دست را که در خمینی‌شهر رخ داد، فراهم کند.
علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در بخشی از صحبت‌هایش به افزایش اختیارات مدیران در بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «اگر در بیمارستان خمینی‌شهر به مدیر شیفت اختیار لازم داده می‌شد، می‌توانست مباحث مالی آن بیمار را حل کند، زیرا براساس بررسی‌ها پولی که یک پزشک برای این خدمت می‌گیرد فقط 10 هزار تومان است که آن هم 6 ماه بعد بیمه‌ها به او می‌دادند. بنابراین پزشک به چنین پولی نیاز نداشت و باید این مشکل را در جای دیگری جست‌وجو کرد.»


او در ادامه افزود: «مثلا بارها مشاهده شده است که پزشک یا مسئول کشیک هزینه آن خدمت را رایگان می‌کند، اما بعد پول آن خدمت از حقوق‌شان کم می‌شود که باید این موارد اصلاح شود.»


مشکلی که به گفته برخی پزشکان، با خودگردان شدن هزینه‌های بیمارستان‌ها و پرداخت حقوق براساس خدمات ارائه‌شده به پزشکان محسوس‌تر شد.
محسن خلیلی، قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی دراین باره می‌گوید: «این شیوه مالی برای اداره بیمارستان‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده است و دستمزد پزشک در بیمارستان نباید ربطی به میزان خدمات ارائه‌شده داشته باشد و باید میزان آن ثابت تعیین شود.» به اعتقاد او، این شیوه پرداخت می‌تواند زمینه مشکلاتی از این دست را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha